Wednesday 9 May 2012

Persoalan Minda

Bingkisan persoalan yang wujud saat mendengar luahan rasa hati para teman...

1. Kenapa wanita kalau sudah diputusan mesti merayu untuk meraih cinta lelaki sampai ada yang sanggup berlutut? Tidakkah kalian ingat bahawa itu hanyalah kekasih bukan suami dan tidakkah kalian terfikir kalian masih punya ibu bapa yang lebih wajar ditangisi cintanya berbanding lelaki?

2. Kenapa lelaki cepat berubah hatinya bila bosan dengan si teman wanita? Tidakkah kalian ingat bahawa bagaimana kalian inginkan wanita itu sewaktu belum bercinta dan sesudah bercinta cepat bosan dan meninggalkannya begitu sahaja? Tidakkah kalian ingat bahawa jangan mudah melafazkan cinta kepada wanita kerana mereka ini terlalu mudah dihanyut dengan kata-kata manis lelaki yang mencintai? Tidakkah kalian sedar kalian sudah memberi harapan palsu dan terpikirkah kalian suatu hari kalian juga dipalsukan?

3. Kenapa kalau ada kawan yang suka menikam dari belakang? Sedarkah perbuatan kalian itu sangat bodoh dan menyebabkan kalian kehilangan kawan? sedarkah selain keluarga, kawan itu adalah yang terpenting kerana sedari umur 4 tahun, masa kita lebih banyak untuk kawan berbanding keluarga? sedarkah kalian emosi dan egois hanya membawa keburukan?

4. Kenapa bila ditegur akan kesalahan kecil perlu melenting dan seterusnya memaki dengan memanggil babi datang dan sebagainya? Sedarkah kita akan kesalahan yang kita lakukan? Sedarkah kita akan makian yang dilontarkan? Sedarkah kita akan perbuatan kita yang salah?

5. Kenapa kita terus berperangai kasar sedangkan kita diajar untuk berlembut? Di mana kelembutan itu? Di mana budaya sopan itu? Kasar itu adat siapa? Makian itu siapa yang ajar?

p/s: Kadang-kadang manusia nie dilahirkan dengan pelbagai ragam. ada yang ok ada yang tak ok, ada yang pemikiran sama, cara bercakap tak sama, apapun semua bergantung kepada pemikiran masing-masing...tetapi sekali kita mengguris perasaan orang lain, mungkin untuk memafkannya tapi agak sukar untuk dimaafkan...beringatlah yep!...

by Misa~

No comments:

Post a Comment