Sunday 6 May 2012

Kesabaran Pemimpin Agung

Agama Islam yang diajarkan oleh Rasulullah SAW adalah kesimpulan  dan penutup yang tidak akan ada sambunganya lagi kepada semua ajaran-ajaran Nabi-Nabi dan Rasul yang diutuskan Allah s.w.t. Oleh kerana itulah, persamaan agama antara kristian dan Yahudi tidak jauh berbeza. Pada zaman Rasulullah s.a.w, orang Yahudi ini hidup secara rambang dan menyebabkan ‘agama’ Yahudi ini tersebar. Ada antara mereka yang tinggal di Arab Saudi terutamanya di Kota Madinah dan Khaibar. Orang-orang Yahudi dan orang Islam pada zaman Nabi s.a.w hidup bersama-sama dan tinggal di bawah satu rukun yang sama dan tetap setia kepada ajaran agama masing-masing. Apabila Madinah diserang pihak musuh, maka orang Yahudi dan Islam ini bersama-sama mempertahankan Kota Madinah tanpa ada semangat perkauman. Apabila orang Yahudi pula diserang, maka orang Islam akan turut membela mereka dan hal yang sebaliknya turut berlaku apabila orang Islam yang diserang oleh pihak luar maka orang Yahudi ini menyumbangkan tenaga dalam memerangi musuh Islam. 

            Mengapa orang Yahudi ini tidak menjadi pengikut kepada agama Islam yang berkembang pada masa itu? Hal ini kerana, sudah tercatat dalam kitab suci mereka bahawa angkat bangkit seorang Nabi dan Rasul yang baru. Catatan ini telah diramal sejak berabad-abad lamanya dan akhirnya muncullah Nabi Muhammad s.a.w. Namun, setelah Nabi dan Rasul yang diramalkan itu telah lahir di Makkahtul Mukaramah, dan berhijrah ke Madinah lantas menjadikan pengaruh ajarannya itu berkembang luas dan hal ini mengundang rasa amarah dan iri hati dalam kalangan Yahudi. Akibat perasaan itulah, pelbagai cara  yang diusahakan agar baginda s.a.w tidak mempunyai sebarang pengikut kepada ajaran syumul Islam  yang dibawa. Mereka juga berusaha sedaya upaya untuk membunuh Nabi s.a.w dengan segala macam cara khianat agar baginda terus kalah dalam memperjuangkan kesyumulan agama yang dibawanya. Tetapi segala usaha mereka itu selalu digagalkan Allah dan mereka tetap tidak berputus asa. Firman Allah di QS Ali Imran ayat 186
 “Dan engkau (Muhammad) akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu (orang-orang Yahudi) yang musyrik, gangguan yang banyak dan menyakitkan hati. Jika engkau bersabar dan bertaqwa maka sesungguhnya itu adalah termasuk urusan yang utama”.
             Kesabaran dan ketaqwaan tentu saja tidak membawa erti bahawa mereka perlu membiarkan saja segala dugaan yang ada di depan mereka, malah mereka tetap harus melawan dengan cara yang ditentukan Allah yang tidak mampu melewati batas pemikiran jumud manusia. Kisah penghinaan dan penderitaan ini bukan berlangsung sehari mahupun seminggu malahan berpuluh tahun bahkan ratusan tahun yang sudah peristiwa demi peristiwa tentang kaum Yahudi ini mempunyai kegemaran yang ‘indah’ iaitu melakukan penghinaan ke atas baginda Rasulullah s.a.w dan ajaran yang dibawa baginda. Bukan itu sahaja, penghinaan dan mempermainkan kalimah suci dari Allah yang sudah bermula sejak zaman Nabi Musa a.s, Harun a.s, Daud a.s, Sulaiman a.s, Zakariya a.s, Yahya a.s lalu Isa a.s berterusan! Maka, turun lagi ratusan ayat Al Quran menerangkan dan menjawab perihal penghinaan Yahudi itu. Rasulullah SAW dan umat Islam berhadapan segala tindakan Yahudi dengan cara yang baik, tetapi harus membalas tindakan kekerasan dengan kekerasan yang setimpal. Firman Allah SWT QS Al Baqarah ayat 194
 “ Barang siapa yang menyerang kamu maka seranglah ia dengan cara yang seimbang dengan serangannya terhadap kamu, dan bertaqwalah kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah berpihak kepada orang-orang yang bertaqwa”
              Tetapi diantara pendeta-pendeta, golongan cerdik pandai ilmuan dari kaum Yahudi ini turut ada di antara mereka yang beriman dan membela Rasulullah Muhammad SAW, diantaranya Hushain dari Bani Tsalabah. Mereka secara ikhlasnya telah menyerahkan semua kekayaanya yang dimiliki bertujuan untuk memperjungkan dakwah Islam dan akhirnya mereka ini ditakdrikan syahid dalam membela Islam semasa Perang Uhud. Rasulullah s.a.w telah menggantikan namanya menjadi Abdullah bin Salam. KeIslamannya disembunyikan dan dirahsiakan agar tidak sampai diketahui oleh orang-orang Yahudi. Hal ini karena mereka akan diuji oleh Rasulullah s.a.w. Dan ketika orang-orang Yahudi datang ke rumah Rasulullah Muhammad SAW , beliau bertanya kepada mereka “Apa yang kalian ketahui tentang Hushain bin Salam?” Mereka menjawab “Ia penghulu kami, anak dari penghulu kami, orang alim kami dan seorang yang paling alim ditengah-tengah kami”

               Setelah mereka berkata demikian, Abdullah bin Salam muncul ditengah tengah mereka, kemudian Abdullah bin Salam berseru kepada mereka “Hai Kaum Yahudi, takutlah kamu akan Allah, terimalah apa yang sudah disampaikan kepadamu dari Muhammad, demi Allah tentu kamu tahu bahwa ia (Muhammad) adalah Rasul Allah, bahkan namanya tercantum dalam Kitab Tauratmu begitu juga sifat-sifatnya. Saya sendiri sudah beriman kepadanya”

              Baru saja mereka mendengar perkataan Abdullah bin Salam, mereka langsung berkata “Engkau pembohong” lalu mereka mengejek dan menghinanya. Mengertilah Rasulullah SAW bagaimana tingkahlaku bangsa Yahudi itu sesuai dengan ayat-ayat Al Quran yang diturunkan kemudian. Namun, ada pula orang-orang Yahudi yang jujur dan turut beriman serta membela Rasulullah SAW, diantaranya Said bin Syanah, Tsalabah bin Said, As`ad bin Asad bin Ubaid.

                 Antara kaum Yahudi yang berlaku tidak jujur kerana kekuatan Rasulullah s.a.w ialah As`ad bin Hanif, Said bin Shait dan Says bin Qais. Merekalah yang disebut golongan Munafiqun. Mereka ini jugalah yang sebenarnya mau melenyapkan Islam dari berkembang ke seantero alam bahkan adalah satu kelegaan bagi golongan Munafiqun ini jika dapat membunuh Rasulullah s.a.w. Namun, baginda s.a.w tidak pernah gentar dan terus memperjuangkan syiar Islam.
            

p/s: sama-samalah kita ambil iktibar dari kisah ini. InsyaAllah....:)
belajar supaya tidak tergolong dalam golongan Munafiqu…..
salawat ke atas Muhamaad s.a.w

~by Misa~

2 comments:

  1. perkongsian yg bgus.. ^^ keep it.
    ika singgah n folo here.. ^^

    ReplyDelete
  2. Thanks Ika...semoga sama2 boleh ambil iktibar...^^

    ReplyDelete